lördag 12 februari 2011

Terapistund...

Vad glad jag är som har min gamla vän, grön och fin som jag har fått av min kära svärmor! Det är terapi för mig att få sitta en stund och sy, sticka, virka eller nått annat pyssligt. När man kommer hem från jobbet är det skönt att pyssla, greja och skapa med händerna, sortera dagens alla intryck och händelser. 

Jag har jobbat tors, fre och lör, så jag har varit lite "off" från bloggen nu i två dagar. Men under dygnets lediga timmar har jag sytt en ROS-KUDDE som ska pryda sängen i nya sovrummet, snart, snart är det färdig tapetserat...=) Lägger upp lite bilder på min kudde och hur jag har gått till väga ifall någon är sugen på att skapa sin egen =) 



 Börja med att klippa ca 10 cm breda längder av fleece-tyg.
Jag gjorde en väldigt stor kudde och då gick det åt ca 14 längder. 
Men ca 7-10 längder för en mellan storlek. 



 Klipp vågor i längderna för att få ett mjukare intryck i kudden. 
 Botten på kudden består av ett lager fleece-tyg som du klipper ut i valfri storlek, botten ska vara rund. Lägg tyget dubbelt när du klipper ut botten eftersom det är en över- och en underdel. (En del som du syr fast längderna på och en del som du syr som ett lock och stoppar vadd i). 
På bilden till höger syr man på längderna på botten-cirkeln. När man syr på längderna är det viktigt att hela tiden "vecka" tyget så att kudden får sin fluffiga och vågiga form. 




 Sy runt, runt inåt i cirkeln och fyll på med längder allt eftersom. 
 Mot slutet kan det bli lite svårare att komma åt i mitten av kudden. Du kan sy för hand om det känns krångligt med symaskinen. 
 När du nu har sytt själva locket på kudden är det dags att vända på steken och sy underdelen av den cirkel du klippte ut i början. Du syr efter kanten och lämnar en glipa för att kunna fylla kudden med vadd. Du kan sy glipan för hand eller på maskin. 



Såhär blev resultatet, en väldigt mycket större kudde än vad jag hade tänkt mig...=)

Tog mig ca 2-3 timmar att göra denna. Perfekt att ge bort i present! 

Lycka till och fråga gärna om jag varit otydlig i min beskrivning. 


Kram / Linnéa
  

2 kommentarer:

  1. Hej Linnéa!
    Vilken jättefin blogg du har skapat! Är mäkta imponerad. På tal om blomkuddarna så får vi väl ta och boka in ett syföreningsmöte snart ;)
    Kram på dig, vi ses snart på jobbet om inte annat.
    /syster Ann-Kristin

    SvaraRadera
  2. haha kul att jag tänkte Roskudde-en kudde gjord av ett tyg med rostryck på!liite mer avancerat än så, du är ju såå duktig!En sån symaskin har vi med, trodde vi var dom enda!jag fick igång min sida efter ett datorbyte!//KRam Freddi

    SvaraRadera