onsdag 9 februari 2011

Städ, tvätt & bakdag!

Idag har jag varit på lite pyssel-humör. Handlade diverse frön, gryn, frukt och nötter på ICA och slängde ihop min egen musli. Nu längtar jag till morgondagens frukost! 




Min hemgjorda musli 
Hemgjord musli:

1,5 - 2 liter
Tid: 25 min
Ugn: 200 grader

Ingredienser:
Linfrö, pumpa-och solroskärnor, mandlar, 
hasselnötter, valnötter, torkade frukter ex tranbär,
bananchips, russin, aprikoser, kokosflingor, gula russin. 
1- 2 dl av varje sort. 

Blanda i dinkel, rågflingor, grynblandning och/eller havregryn i valfri mängd. 

Gör så här: 
Grovhacka nötter, mandlar och stora frukter. 
Häll flingor och/eller gryn i en långpanna samt frön, mandlar, nötter och kokosflingor. Rosta i ca 10-12 min. Rör om vid halvtid.
Tillsätt den torkade frukter och rör om ordentligt. Låt kallna. 
Förvara muslin i en burk med lock i rumstemperatur. 

Snabbt, enkelt, nyttigt och gott! Lycka till =) 



Fick inte nog med att bara fixa musli, utan det blev också lite BROWNIES! De är såå fantastiskt goda så man nästan smäller av! (Ta inte i nu Linnéa så att du spricker) Nej, men de är väldigt goda...Delar gärna med mig av receptet =) 




Brownies

Brownies:

350 g smör
350 g mörk choklad
900 g råsocker el. strösocker (jag har använt strösocker)
3 krm salt
3 tsk vaniljsocker
6 st stora ägg
350 g vetemjöl
6 msk kakao
300 g vit choklad


Smält smöret & mörk choklad över vattenbad. Låt svalna något.
Rör ner socker, salt, vaniljsocker. 
Tillsätt äggen, ett i taget. Rör noga! 
Sikta ner mjöl och kakao. Rör till en jämn smet. 
Hacka vit choklad. (Jag hacka även i lite mjölkchoklad för att få kakan lite mer "kletig")
Häll sedan smeten i en långpanna med bakplåtspapper. 


Grädda i mitten av ugnen 30-35 min i 180 grader. Kakan ska bli seg. 
Låt svalna och skär i bitar. 
Servera med glass, grädde eller kolasås. Kan frysas! 


Lycka till =)

Efter storstädning och 4 tvättmaskiner sitter jag nu framför tv:n med en kopp te och en nybakad brownie!
Perfekt avslutning på dagen. Hoppas ni har en trevlig kväll!

Kram / Linnéa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar