lördag 27 oktober 2012

Ugglor till kuddhörnan!

Nu är jag inne i en riktig pysselperiod! Det är inte alltid jag känner för att sitta ner och vara kreativ, sy, virka, måla och greja, men när dessa perioder kommer får man ta tillvara dem!

Så nu fick jag lust att sy ett par ugglor till Claras kuddhörna! Ugglor är ju himla mysiga tycker jag, så lugna och harmoniska! Kolla gärna in hur jag gått tillväga om ni också vill göra likadana! :)


Välj ut de tyger du vill ha till din uggla. Jag köpte mina på Panduro. Använde mig av filttyg till ögon och näbb.
Klipp ut det mönster du vill ha och placera ut varje del som på bilden.


Nåla delarna och sy fast dessa. Kom ihåg att sy på rätsidan och endast i det översta tygstycket, alltså lägg bakstycket åt sidan! Jag valde att sy med en ljusrosa tråd rakt igenom. Man behöver inte matcha in varje färg med respektive kroppsdel om man inte vill, det blir snyggt ändå!








När du sytt fast alla delarna lägger du framsidan och baksidan med rätsidan inåt och syr ihop. Lämna en liten öppning för att kunna fylla kudden med vadd. Jag använde mig av två olika tyger på fram- och baksida.








Fyll sedan ugglan med fyllnadsvadd, finns att köpa på bla Panduro. Jag stoppade mina ganska hårt för att de inte skulle säcka ihop alltför mycket. Vill att de ska stå stadigt på jorden :)

Jag sydde ihop öppningen för hand efteråt.







Och såhär blev de två ugglorna! Jag limmade dit de svarta ögonen. 
De piffade upp kuddhörnan en aning, blev lite mer barnsligt roligt nu när dessa flyttade in! En perfekt present också att ge bort, men dessa behåller iallafall vi själva.. :)



Lycka till!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar