tisdag 2 oktober 2012

Recept på jättegod morotskaka!

Eftersom jag såklart glömde köpa smör när vi var och handlade så letade jag upp ett recept där man använde olja istället för smör. Hittade Leilas morotskaka på Leila.se!

Morotskaka
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter

Vispa ägg och socker poröst. Blanda samman alla torra ingredienser och häll i äggsmeten. 
Tillsätt olja och morötter. Fyll smeten i en smord rund form med löstagbar kant. 
Grädda mitt i ugnen i ca 50 min. 150 grader.
Låt kakan svalna helt och bred sedan över frostingen. 

Creme Cheese Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime 
100 g philadelphiaost



Kakan var så god att jag glömde bort att fota den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar