tisdag 16 oktober 2012

Tittut i en strut!

Tisdagar innebär rytmik i vikenkyrkan. En väldigt rolig stund att se fram emot tycker vi! I en av sångerna tar "rytmikpedagogen" fram en Tittut docka som bor i en strut och barnen älskar den!! Alla sitter som fågelholkar och kollar på struten och när dockan tittar ut skrattar alla i kör, så gulligt att se :)

Så jag blev liksom lite tvungen att pyssla ihop en sån hemma idag. Tog en sväng till Panduro efter rytmiken och inhandlade lite material och när Clara sov em satte jag igång och pysslade!

Jag lägger ut en beskrivning och bilder ifall någon är intresserad av att göra en!



1) Rulla en strut av papper. Jag rullade två strutar för att få struten extra tålig. Obs! Lämna ett litet hål längst ner, en blompinne ska kunna få plats!

2) Täck struten med valfritt tyg. Min strut fick ett Tilda-tyg från Panduro. Limma med vanligt skollim på struten och spänn tyget en aning. Vik in tyget upptill och limma på insidan. Behöver inte bli snyggt på insidan då dockans klänning kommer täcka det.









3) Köpte en blompinne 50 cm lång och träkula (på Panduro). Målade träkulan som ska bli huvudet på dockan i en ljus vit/beige färg. Pinnen målade jag sedan i en ljusrosa nyans. Limma fast kulan på pinnen.









4) Vik valfritt tyg dubbelt med avigsidan utåt. Klipp ut en klänning (valfri storlek samt modell) Jag höftade och klippte bara ut. Sy runt, men kom i håg att inte sy igen hals och ben :)

Jag sydde igen händerna och knöt sedan ett snöre runt som en handske. Var god se den färdiga bilden för att förstå helt vad jag menar.





5) Vräng klänningen efter att den är sydd. Häfta eller sy fast den i struten.














6) För att dölja den mindre fina kanten fäste jag ett dekorationsband runt. Går ju lika bra med ett veckat tyg el likn.












 7) Köpte hår på Panduro som var lätt att klippa i och lätt att limma på.





















8) Målade dit ögon och mun med en vattenbaserad tuschpenna och duttade dit rosiga kinder med ljusrosa målarfärg.

Stoppa ner pinnen med huvudet på genom klänningen och ner i struten. Sy fast klänningens hals med nål och tråd. Alltså, sy den tight mot blompinnen.

Knyt ev sytråd i slutet på armarna för att forma till händer.
9) Här gömmer sig dockan...


















"Det var en gång en docka som bodde i en strut
och varje gång man knacka så ropade hon:
TITTUT!!"


Lovar...det är svinkul :)

Tack för mig, Hej!

1 kommentar:

  1. Snyggt hår! Haha du är ju så duktig!!! Tror inte den skulle bli så värst snygg om jag gjorde en, då skulle barnen snarare fly:-))

    SvaraRadera