tisdag 25 september 2012

Tänk ergonomi!

Böj på benen, sträck på ryggen, dra in och spänn magen (magmuskler, vad är det när man fött barn??!!) och lyft sedan upp barnet ifrån golvet, sängen, stolen, soffan....osv... Det blir ju sisådär tretusenfyrahundraåttiofem gånger per dag som man lyfter ungen! Och det känns!

Min rygg mår inte bra nu...det värker i ländryggen. Jag har svårt att sova på nätterna, peppar peppar, inatt sov jag bra! Men värken har pågått i nästan 2 veckor nu och man blir galen när man går med ihållande smärta. Och jaa, jag vet, jag kan gå till en massör. Men man tror ju att "i morgon blir det bättre", "jag härdar ut". Jag är nästan helt säker på att ryggvärken beror på alla lyft jag gör dagligen och att det inte är något annat farligt som spökar. Så om jag bara tänker till, så kommer smärtan ge sig inom en snar framtid.

Igår kväll bombade jag kroppen med smärtlindring för att kunna sova utan att behöva vrida och vända på mig stup i ett och jag sov som en stock och vaknade utan smärta! TACK! Det kanske börjar gå över lite smått...känner ju av ryggen nu, men försöker ändå leva som vanligt.

Ett tips! Tänk dagligen på era lyft, även ni som inte har barn. Vi har bara en rygg som ni vet och den ska helst hålla hela livet ut!

Typiskt mig att dra igång och storstäda hela lägenheten idag. Men jag tänker mig för när jag kryper runt med dammsugaren under bord, sängar och soffa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar