torsdag 3 mars 2011

Min handgjorda ljuskrona

Jahopp, då hade man pysslat ihop en grej till. Känns som jag ständigt måste ha en massa pyssel på gång för att må bra. Det är som jag tidigare har skrivit terapi för mig att greja med händerna och skapa saker. Och det är alltid roligt när man kommer på något alldeles eget, utan någon mall eller bild. Bara sitt egna mönster och design...då blir det något extra tycker jag =)

Ville pryda köksbordet med något av det där lilla extra. Tyckte det kändes lite trist att bara hänga upp en vanlig matbordslampa så jag tog in lite naturmaterial och skapade en egen ljuskrona.

När vi var ute i vårt sommarhus tog jag med mig en massa björkgrenar som låg utefter vägen (såklart, man tar aldrig ifrån trädet, då får man dåligt samvete). Dessa lindade jag i en krans mha brun ståltråd som jag virade runt, runt tills kransen kändes stabil.

Sedan köpte jag ljushållare på Panduro i silver som jag tryckte i kransen. Köpte även "elefanttråd" som är lite starkare än vanlig ståltråd för att kunna hänga upp ljuskronan. Den var mycket enkel att arbeta med, hett tips!

Man kan ju vid olika årstider och högtider klä kransen i något "tema" för att den inte ska bli så kal. Men just nu får den se ut såhär tills grönskan börjar ta fart ute. Då kan man ta sig en sväng och hämta in lite mer natur och klä kransen i något levande grönt kanske =) Vill man göra lite lättare för sig är det ju bara att byta ut ljusen i någon annan färg för att te.x. matcha dukningen.




Hoppas någon blir inspirerad av att göra en likadan! Busenkelt, snyggt och eget! LOVE IT!

Hoppas eran dag har varit skön! I morgon är jag leeedig och får sova ut! Fredagen går åt till att plocka lite här hemma, träna, ta en sväng på stan samt fira min födelsedag lite i förskott med att gå ut och äta, det ska bli trevligt med en massa god mat och trevligt sällskap =)

Sov gott och dröm sött!

Kram / Linnéa 

1 kommentar: